فصل سیزدهم: منظم باشيد

akherin-didar

« اوصيكما و جميع اهلى و ولدى و من بلغه كتابى بتقوى الله و نظم امركم » شما دو فرزندم - حسن و حسين - و همه خاندان و فرزندانم، و هر كس را كه اين وصيت من بدو رسد، به تقواى از خدا و سامان بخشيدن به كارها سفارش مى كنم. آفرينش، بر اساس نظمى الهى بنا نهاده شده است. تمام قوانين سارى و جارى در خلقت حكايت از نظمى دارد كه خداوند در پديده هاى هستى قرار داده است. چنانچه در قرآن كريم از زبان حضرت موسى در معرفى پروردگار مى خوانيم: « ربنا الذى اعطى كل شى ء خلقه ثم هدى » پروردگار ما همان كسى است كه همه چيز را خلعت خلقت پوشانيد و آنگاه هدايت فرمود.

و نيز مى خوانيم: « الذى خلق فسوى و الذى قدر فهدى » خداوندى كه- مخلوقات را- آفريد و استوار گردانيد. همان كس كه اندازه گرفت و هدايت فرمود.

تابش آفتاب و فروغ مهتاب و پرتو ستارگان و بارش باران و تلاطم امواج و رويش گياهان، جلوه هايى از نظم حاكم در آفرينش خداوندگار قادر متعال است. همانگونه خلقت خداوند بر پايه نظمى شگفت انگيز و بهت آور استوار است، دين خدا هم بر مبناى نظمى الهى پابرجاست. نخستين و مهمترين جلوه نظم دين در عبادات رخ نموده است:

»» نماز كه پايه دين معرفى شده است، در اوقاتى معين و با نظم و ترتيبى مشخص انجام مى گيرد.

»» روزه در زمانى معلوم و در اوقاتى خاص از شبانه روز، مقرر گشته است.

»» حج در زمانى خاص و با ترتيبى كاملا دقيق و مرتب انجام مى پذيرد.

»» اندازه و ميزان زكات و خمس در اموالى معين، واجب شده است.

»» حتى استحبابات دينى، خواب و بيدارى، استراحت و تغذيه و... همگى نظم و حساب و كتاب ويژه خود را داراست. و خلاصه آنكه تمامى اعمال و رفتارهاى فردى و اجتماعى بر اساس نظم و ترتيبى خاص، مقرر گشته است.

يكى از پايه هاى اصلى دين، امامت و ولايت است و امامت، عامل اصلى نظم دين و نظام مسلمين است. چنانچه حضرت صديقه طاهره در خطبه معروفى كه در مسجد نبوى ايراد فرمودند، به اين امر بسيار مهم اينگونه تصريح و تاكيد كردند: و جعل الله... امامتنا نظاما للامه [ بحارالانوار ج 6 ص 111. ] خداوند امامت ما را نظامى براى امت قرار داده. و در سلام به ائمه مى گوييم: السلام عليكم يا من هم زمام الدين و نظام المسلمين [ بحارالانوار ج 98 ص 260. ] درود بر شما اى بزرگانى كه زمام و سررشته دين و نظام و سامان مسلمين شما هستيد. و خطاب به حضرت صاحب الزمان هم عرض مى كنيم: انت نظام الدين و عز الموحدين [ بحارالانوار ج 99 ص 99. ] دين به وجود نازنين تو سامان مى گيرد و يكتاپرستان با قيام تو عزت مى يابند.

بى ترديد سامان بخشيدن به امور فردى و اجتماعى، موجبات پيشرفته و پيروزى و سربلندى جامعه مى باشد، اما فراتر از اين نكته، آن است كه بدانيم پيروى از امامان شيعه عامل اصلى نظام جامعه مسلمانان است و سامان جهان و عزت مسلمانان نهايتا در حضور حضرت صاحب الزمان جلوه گر مى شود. و نهايتا آنكه آن حضرت خود درباره قرآن فرموده است: الا ان فيه... نظم ما بينكم. [ نهج البلاغه نسخه ى صبحى صالح خطبه ى 158. ] آگاه باشيد كه- رمز- نظم ميان شما در قرآن است.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن