فصل ششم: بشارت به ظهور مهدى

akherin-didar

ارسله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله و لوكره المشركون- صلى الله عليه و آله- [ سوره توبه آيه 33. ] خداوند او را با هدايت- قرآن- و دين حق فرستاده است. او را فرستاده است تا آن دين را بر تمامى دينها پيروز گرداند، هرچند مشركان از فيروزى و فراگيرى اسلام ناخشنود باشند. خداوند بر محمد و خاندان او درود بى پايان مى فرستد.

يكى از مهمترين ويژگيهاى دين اسلام، به عنوان آخرين دين خدا، آن است كه خداوند آن دين را بر تمامى اديان پيروز مى كند. اسلام در سرتاسر جهان با سربلندى و سرافرازى بر همه ى دينها چيره مى گردد و حضرت على عليه السلام در هنگام شهادت به خوبى مى داند كه اين آيه ى شريفه هنوز تحقق نيافته است. مى خواهد با بيان اين آيه آينده ى روشن اسلام را ترسيم كند. مى خواهد در دلها اميد را زنده گرداند. مى خواهد در كالبد بى جان شيعيانش روح تلاش و حركت بدمد. مى خواهد به ظهور فرزندش حضرت مهدى عليه السلام بشارتى دوباره دهد. پيشتر هم در اين باره در موارد گوناگون سخنان ارزشمندى را فرموده بود، از جمله در تفسير همين آيه از او نقل شده است كه فرمود:

صاحب اين امر پنهان خواهد شد به خاطر آن كه عذر او در اين پنهانى كاملا روشن گشته است. چرا كه فتنه در دلها فراگير مى شود تا آنجا كه نزديكترين افراد به او- عموى آن حضرت- دشمن ترين وى مى شود. و اين نهان زيستى ادامه مى يابد تا آن كه خداوند هنگام ظهور، او را با لشگريانى كه ديده نمى شوند يارى مى كند و دين پيامبرش را به دست توانمند او بر تمامى دينها پيروز مى گرداند، هرچند كه كافران از اين پيروزى ناخرسند باشند. [ و غاب صاحب هذاالامر بايضاح العدذر له فى ذالك، لاشتمال الفتنه على القلوب، حتى يكون اقرب الناس اليه اشدهم عداوه له، و عند ذالك يويده الله بجنود لم تروها، و يظهر دين نبيه صلى الله عليه و آله و سلم على يديه على الدين كله و لوكره المشركون. "تفسير نور الثقلين ج 2 ص 212". ]

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن