باب كراهت دوستى با بد كار و نادان و دروغگو

1- امام صادق (ع) فرمود: امير المؤمنين (ع) وقتى به منبر مى‏رفت مى‏فرمود:

شايسته است مسلمان از دوستى با سه گروه اجتناب كند: از بى‏حياى تبهكار، نادان، و دروغگو. امّا بى‏حياى تبهكار كارش را برايت خوب جلوه مى‏دهد و دوست دارد تو مانند او باشى، و در امر دين و آخرت به تو كمك نمى‏كند، و نزديك شدن به او ستم و باعث سختدلى، و رفت و آمد با او براى تو مايه بى‏آبرويى است.

امّا نادان، اميد خيرى از او برايت نيست و ضررى از تو دفع نمى‏كند اگر چه خودش را به زحمت افكند، و چه بسا كه بخواهد به تو سود برساند ولى زيان مى‏رساند، پس مرگ او بهتر از زندگى، و سكوت او بهتر از سخن گفتنش، و دورى او بهتر از نزديك بودن اوست.

امّا دروغگو، زندگى تو با او گوارا نيست، زيرا خبرى را از تو براى ديگران و از ديگران براى تو نقل مى‏كند، و هر گاه خبرى به پايان رسيد خبر ديگرى پيش مى‏كشد كه وانمود كند راست مى‏گويد در صورتى كه راست نمى‏گويد، و با ايجاد عداوت بين مردم تفرقه مى‏اندازد و بذر كينه در دلها مى‏كارد، پس از خدا بترسيد و در باره خود بينديشيد.

2- كلينى (در كافى) از امام صادق (ع) نقل كرده است كه:

امير المؤمنين (ع) فرمود: شايسته نيست كه مسلمان با بد كار دوست شود زيرا او كارش را نيكو جلوه مى‏دهد و دوست دارد ديگران مانند او باشند، دوستش را در امر دنيا و آخرت كمك نمى‏كند و رفت و آمد با او باعث بى‏آبرويى و خوارى است.

3- امام صادق (ع) فرموده: براى مسلمان شايسته نيست كه با بد كار، و نادان و دروغگو دوست شود.

4- زرارة گويد: امام صادق (ع) فرمود: از دوستى با نادان بپرهيز، زيرا هر چه از جانب او شاد باشى او به بدى رساندن به تو نزديكتر است. (هر چه به دوستى او خوشحالتر باشى، خطر زيان رساندن او به واسطه حماقتش به تو نزديكتر مى‏باشد).

5- امام صادق (ع) فرمود: حضرت علىّ (ع) بالاى منبر مى‏فرمود: براى مسلمان شايسته است كه از دوستى با دروغگو دورى جويد، زيرا خبرى از تو براى ديگران، و از ديگران براى تو نقل مى‏كند زندگى را بر تو تلخ و ناگوار مى‏سازد، هر گاه خبرى كسب كند آن را به خبر ديگرى پيوند مى‏دهد تا ثابت كند راست مى‏گويد در صورتى كه راست نمى‏گويد، پس خبرها را از گروهى براى گروهى ديگر نقل مى‏كند تا بين آنها دشمنى ايجاد كند و بذر كينه در دلها بكارد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: