حديث بيست و پنجم

قال الله تبارك و تعالى

يابن ادم المال مالى و انت عبدى و ما لك الا ما اكلت فافنيت و ما لبست فابليت و ما تصدقت فابقيت و ما ذخرت فحظك منه المقت و انما انت على ثلثة اقسام فواحد لى و واحد لك و واحد بينى و بينك فاما الذى لى فروحك و اما الذى لك فعملك و اما الذى بينى و بينك فمنك الدعاء و منى الاجابة

يابن ادم تورع تعرفنى و تجوع ترنى واعبدنى تجدنى و تفرد تصلنى

يابن ادم اذا كانت الملوك تدخل النار بالجور و العرب بالعصبية و العلماء بالحسد و الفقراء بالكذب و التجار بالخيانة و الحراث بالحهالة و العباد بالرياء و الاغيناء بالكبر و القراء بالغفلة و الصباغ بالغش و مانع الزكوة بمنع الزكوة فاين من يطلب الجنة.

اى فرزند آدم سرمايه‏ات از آن من است، و خود نيز بنده من مى‏باشى، و تو مالك هيچ چيزى نيستى مگر آنچه مى‏خورى، پس نابود مى‏سازى، و آنچه مى‏پوشى پس مندرس مى‏كنى، و آنچه انفاق مى‏نمايى پس هميشگى‏اش مى‏سازى، و آنچه انباشته مى‏كنى پس تنها بهره‏ات از آن خشم الهى است.

و تو تنها از سه پاره‏اى، از آن من، و پاره‏اى از آن خويش، و پاره‏اى ديگر ميان من و تو است. اما آنچه براى من است جان و روح تو مى‏باشد، و آنچه براى توست كردار تو مى‏باشد، و آنچه ميان من و توست دعاى آن از تو و پاسخ آن از من مى‏باشد.

اى فرزند آدم پرهيزگار باش تا مرا بشناسى، و گرسنگى بكش تا مرا ببينى، و مرا بندگى كن تا به من دست يابى، و از ديگران جدا شو تا به من برسى

اى فرزند آدم چون پادشاهان با ستم گرى، و عرب با تعصب، و دانشمندان با حسادت، و تنگدستان با دروغ، و كاسبان با خيانت، و برزگران با نادانى، و عبادت پيشگان با ظاهر سازى، و توانگرى با خودپسندى، و قاريان با غفلت، و رنگ رزان با نيرنگ، و خوددارى كنندگان از پرداخت زكات با خوددارى (كسانى كه زكات نمى‏دهند با ندادن خويش)... خويش راهى دوزخ شوند؛ پس كجاست آنكس كه خواهان بهشت باشد؟!.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: