مقدمه‏

متن :

و من الليل فتهجد به نافلة لك عسى ان يبعثك ربك مقاماً محموداً سوره اسراء آيه 79

ترجمه :

(((بخشى از شب را به تهجد و شب زنده‏دارى (با نماز شب) كه براى توست بپرداز، باشد كه خدايت تو را به مقام محمود (شفاعت) مبعوث گرداند.)))

جهانى كه ما امروز در آن زندگى مى‏كنيم متأسفانه جهانى است كه به معنويات، كم بها مى‏دهد. با اينكه طبع ابتدائى بشر و گرفتارى روزافزون او اقتضا دارد كه روز بروز توجه او به مسائل معنوى و عبادى بيشتر گردد. اما جهان پر زرق و برق و دنياى صنعتى اكثريت قريب به اتفاق انسانها را از معنويت جدا يا نسبت بآن كم توجه كرده است.

در اينجاست كه مسئوليت انسانهاى آگاه و متعهد سنگين‏تر شده و آنها را وا مى‏دارد كه هر چه بيشتر در جهت بيدار كردن انسانهاى غافل و غرق شده در ماديات دنياى صنعت و تكنولوژى بكوشند.

وقتى ما منابع اسلامى را مورد بررسى و دقت قرار مى‏دهيم مى‏بينيم رهبران اسلامى سعى دارند كه هميشه انسانها راه افراط و تفريط را كنار گذاشته، و در زندگى مادى و معنوى هر دو تكامل و پيشرفت داشته باشند. نه اينكه گروهى زندگى مادى را كنار گذاشته، از جامعه بريده و فقط به معنويات بپردازند و گروهى در مقابل تمام فكر و تلاش و هدفشان دنيا و رفاه و زندگى مادى باشد.

انسانها بايد در دو بعد مادى و معنوى حركت همآهنگ داشته باشند تا به زندگى انسانى و قله ترقى و تكامل نزديك شوند.

گرچه بشر در قرن پانزدهم و در دوران شكوفائى استعدادهاى مادى انسانى و در جهان علم و تكنيك و صنعت زندگى مى‏كند، اما بايد جنبه معنوى و انسانى خود را فراموش نكند و همانطور كه در جنبه مادى پيشرفت مى‏كند در بعد معنوى هم بكوشد.

(((نماز شب))) كه يكى از عبادات خاص اولياء خدا و از برنامه‏هاى سازنده اسلامى بشمار مى‏رود انسان را به وادى معنويات نزديكتر مى‏كند و درس خود سازى و خلوت كردن با خالق خود را كه از نيازهاى طبيعى انسان است به او مى‏آموزد، آن هم در بهترين ساعات شبانه روز يعنى آخرين ساعات شب كه انسانها معمولاً در استراحت بسر مى‏برند و ظلمت شب همه جا را فرا گرفته و آرامش نسبتاً خوبى جهان را فرا گرفته و موانع ارتباط با خالق هستى بر طرف شده و از هر جهت وسايل و مقدمات پرواز معنوى آماده است نماز شب، برنامه ويژه متهجدان و شب زنده‏داران است كه از بستر نرم و گرم و از لذت خواب و استراحت خود را جدا مى‏كنند و به بسترى از معنويات و به لذتى شيرين‏تر كه نجوا با پروردگار است، روى مى‏آورند.

در دل شب خيز و ريز قطره اشكى ز چشم   كه دوست دارم كند گريه گنهكار ما

 

بيدار دلان خداجوى، هرگز دامن فرصت را در نيمه‏هاى شب از دست نمى‏دهند و سوز دل و اشك چشم و دست نياز را زمينه ساز حلّ بسيارى از مشكلات مى‏دانند و مى‏دانند كه:

(((دعاى نيمه شبى دفع صد بلا بكند)))

آرى... نماز شب، ارتباط خاص با معبود است.

و اينك اين شما و اين چهل درّ گرانبها.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، آدرس ایمیل خود را وارد نمایید توجه: لطفا پس از عضویت، با مراجعه به ایمیل خود، عضویتتان را تایید کنید

 

اوقات شرعی

کتاب ماه

کتاب جهاد با نفسعنوان کتاب: جهاد با نفس (كتاب جهاد النفس وسائل الشيعه)

نويسنده:حر عاملي

مترجم:افراسيابي علي

تاریخ نشر: 1386

محل نشر / ناشر: قم / قلم