حدیث آثار كم خورى و كم حرفى‏

(((يا أحمد! أن العبد اذا جاع بطنه و حفظ لسانه علمته الحكمة. و ان كان كافراً تكون حكمته حجة عليه و وبالاً، و ان كان مؤمناً تكون حكمته له نوراً و برهاناً و شفاء و رحمة، فيعلم ما لم يكن يعلم و يبصر ما لم يكن يبصر.

فأول ما أبصره عيوب نفسه حتى يشغل بها عن عيوب غيره و أبصره دقائق العلم حتى لا يدخل عليه الشيطان.)))

ترجمه :

اى احمد! وقتى كه بنده شكمش گرسنه و زبانش از گفتار محفوظ باشد به او حكمت مى‏آموزم پس اگر اين انسان كافر باشد اين حكمت به ضرر او و حجتى عليه خود او خواهد بود(32)ولى اگر مؤمن باشد حكمت او نور و برهان و شفا و رحمت است. پس آنچه را كه تاكنون نمى‏دانسته، اكنون مى‏داند و آنچه را كه تاكنون نمى‏ديده، اكنون مى‏بيند. پس نخستين چيزى را كه مى‏بيند عيوب خويش است قبل از آن كه به عيب ديگران بپردازد، و ريزه كاريها و دقائق علمى را به او مى‏نمايانم تا شيطنت در - قلب و فكر و انديشه - او وارد نگردد.(33)

 

32 - طبق اصل مسلمى كه خداوند فرموده است: (((كلاً نمد هؤلاء و هولاء))) چه اهل ايمان و چه اهل كفر را از امدادهاى خويش بهره‏مند مى‏سازيم و هركس كه تلاش بكند و به نتيجه مى‏رسد. جاى تعجب نيست كه اگر كافران با تلاش و تحقيق و زحمت و رعايت جوانب امر به موفقيت‏هاى عظيم و چشمگير مى‏رسند و جاى گلايه‏اى نيست كه اگر مؤمن يا مؤمنانى بر اثر عدم انجام وظيفه و پرداختن به سور چرانى‏ها و شهوترانى‏ها از قافله تمدن و ترفى عقب بمانند. حضرت اميرعليه السلام در روايتى مى‏فرمايند: (((لا تجمتع العزائم و الوالائم و البطانة و الفطانة.))) يعنى: هرگز سور چرانى با عزم استوار و شكم پرورى با زيركى جمع نمى‏شوند.

33 - به تعبير شيخنا الاستاد آيةالله جوادى آملى دام ظله، هم در عقل نظرى آزاد انديش است و هم در عقل عملى اهل معنى، فكرش از وهم و خيال آزاد و در جهان بينى يك فيلسوف آزاد است و خيال در طرز تفكر فلسفى او را پيدا نمى‏كند و در عقل عملى آزاد است و هر چه را كه فهميده شرك آلود و هوس آلود نمى‏كند. حكمت عملى (از آثار مؤلف) ص 14.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: