حدیث برترين اعمال‏

(((روى عن أمير المؤمنين عليه السلام أن النبى‏صلى الله عليه و آله سأل ربه سبحانه ليلة المعراج فقال يا رب! أى الأعمال أفضل؟

فقال الله تعالى ليس شى‏ء أفضل عندى من التوكل على و الرضا بما قسمت.)))

ترجمه :

از امير مؤمنان‏عليه السلام روايت شده است كه: پيامبر اكرم‏صلى الله عليه و آله در شب معراج از پروردگارش پرسيد: پروردگارا! برترين و شريفترين كارها كدام است؟

خداوند عزوجل در پاسخ فرمود: هيچ عملى نزد من بالاتر از توكل بر من‏(3) و راضى بودن به آنچه كه من قسمت كرده‏ام، نيست.(4)

 

3 - در آيات و رواياتى فراوانى آمده است كه توكل يكى از عالى‏ترين نشانه‏هاى ايمان انسان به خداى بزرگ است. كلمه توكل از وكالت گرفته شده و معناى تحت اللفظى آن گرفتن وكيل براى رسيدن به مقصود است به اين معنى كه انسان براى رسيدن به هدف، به دليل نداشتن قدرت كافى در امرى از شخص ديگرى كه توانايى لازم و اطلاعات صحيح دارد استفاده مى‏كند. انسان نيز در صحنه زندگى با مشكلات گوناگونى روبرو مى‏شود كه نيازمند به يك قدرتمندى است كه از طرف او كارها را به عهده بگيرد، و چه قدرتى بالاتر از خداوند كه همه هستى سپاه و ستاد منظم اويند؟! بنابراين، شعار برخاسته از شعور همه موحدان عالم اين بوده است كه: حسبنا الله و نعم الوكيل.

لازم به ذكر است كه در فرهنگ دينى، توكل هرگز به معناى كناره‏گيرى از كار و تلاش و تدبير و تهيه مقدمات نيست، بلكه با توجه به همه اينها بايد كار را به خدا واگذارد. مولوى نيز مضمون روايتى را به شعر در آورده است:

گفت پيغمبر به آواز بلند   با توكل زانوى اشتر ببند

4 - چون كار خداوند حكيمانه است، پس تقسيم الهى، درباره استعدادها و يا احياناً امكانات مادى ناشى از حكمت و مصلحت است، ولى رضايت به قسمت الهى نيز نبايد بهانه‏اى براى تنبلى و سستى به كار نگرفتن استعدادها و مواهب الهى باشد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ، آدرس ایمیل خود را وارد نمایید توجه: لطفا پس از عضویت، با مراجعه به ایمیل خود، عضویتتان را تایید کنید

 

اوقات شرعی

کتاب ماه

کتاب جهاد با نفسعنوان کتاب: جهاد با نفس (كتاب جهاد النفس وسائل الشيعه)

نويسنده:حر عاملي

مترجم:افراسيابي علي

تاریخ نشر: 1386

محل نشر / ناشر: قم / قلم