دفاع مقداد و سلمان و ابوذر از اميرالمؤ منين (ع )

مقداد برخاست و گفت : يا على ، به من چه دستور مى دهى ؟ به خدا قسم اگر مرا امر كنى با شمشيرم مى زنم و اگر امر كنى خوددارى مى كنم ، على (ع ) فرمود: اى مقداد، خوددارى كن و پيمان پيامبر (ص ) و وصيتى كه به تو كرده را به ياد بياور.
(سلمان مى گويد:) برخاستم و گفتم : قسم به آن كه جانم بدست اوست ، اگر من بدانم كه ظلم را دفع مى كنم يا براى خداوند دين را عزت مى بخشم ، شمشيرم را بر دوش مى گذارم و با استقامت با آن مى جنگم . آيا بر برادر پيامبر (ص ) و وصى او و جانشين او در امتش و پدر فرزندانش هجوم مى آوردند؟ بشارت باد شما را به بلا، و نااميد باشيد از آسايش !
ابوذر برخاست و گفت : اى امتى كه بعد از پيامبرش متحير شده و به سرپيچى خويش خوار شده ايد، خداوند مى فرمايد: (ان الله اصطفى آدم و نوحا و ال ابراهيم و ال عمران على العالمين ، ذرية بعضها من بعض و اللّه سميع عليم )(161)، (خداوند آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر همه جهانيان برگزيد، نسلى كه از يكديگرند، و خداوند شنونده و داناست ). آل محمد فرزندان نوح و آل ابراهيم از ابراهيم و برگزيده و نسل اسماعيل و عترت محمد پيامبرند. آنان اهل بيت نبوت و جايگاه رسالت و محل رفت و آمد ملايكه اند. آنان همچون آسمان بلند و كوههاى پايدار و كعبه پوشيده و چشمه زلال و ستارگان هدايت كننده و درخت مبارك هستند كه نورش مى درخشد و روغن آن مبارك است .(162)محمد خاتم انبياء و آقاى فرزندان آدم است ، و على وصى اوصياء و امام متقين و رهبر سفيد پيشانيان معروف است ، و اوست صديق اكبر و فاروق اعظم و وصى محمد و وارث علم او و صاحب اختيارتر مردم نسبت به مؤ منين ، همان طور كه خداوند فرموده : (النبى اولى بالمؤ منين من انفسهم و ازواجه امهاتهم و اولو الارحام بعضهم اولى ببعض فى كتاب اللّه )(163)، (پيامبر نسبت به مؤ منين از خودشان صاحب اختيارتر است و همسران او مادران آنان اند و خويشاوندان در كتاب خدا بعضى بر بعضى اولويت دارند). هر كه را خدا مقدم داشته جلو بيندازيد و هر كه را خدا مؤ خر داشته عقب بزنيد، و ولايت و وراثت را براى كسى قرار دهيد كه خدا قرار داده است .(164)

 

161- سوره آل عمران ، آيات 33 و 34.
162- اشاره به آيه 35 از سوره نور.
163- سوره احزاب ، آيه 6.
164- اسرار آل محمد، ص 234 و 235.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: